Officiële verdeler van ExxonMobil voor België en Luxemburg.

Mijn winkelwagen

MAX VERSTAPPEN IS WERELDKAMPIOEN

MAX VERSTAPPEN IS WERELDKAMPIOEN

12 december 2021, Abu Dhabi:  Max Verstappen won zijn eerste wereldkampioenschap voor coureurs aan het einde van een van de meest dramatische titelbeslissers in de geschiedenis van de Formule 1, door rivaal Lewis Hamilton te passeren om de leiding en de racewinst te pakken in de laatste ronde van een spannende Grand Prix van Abu Dhabi.

Met nog 54 ronden te gaan en met Hamilton op een ogenschijnlijk comfortabele voorsprong van 11 seconden, leken Max' kansen op wereldkampioenschap glorie voorbij, maar toen Williams' Nicholas Latifi crashte en de safety car werd vrijgegeven, kreeg Max nog een kans.

Max pitchte, nam zachte banden en toen de safety car de baan verliet, stormde hij Hamilton in bocht vijf voorbij, hoewel de Brit zich op het volgende rechte stuk terugvocht. Max hield echter stand en pakte zijn tiende overwinning van het jaar en, nog belangrijker, zijn eerste wereldtitel en de eerste rijderstitel voor het team sinds 2013.

Bij de start kwam Hamilton beter uit de startblokken en maakte hij korte metten met de voorsprong die Max op de poleposition had verworven en de Mercedes-coureur nam de leiding in bocht één. Achter hen maakte Sergio een goede start en stal de derde plaats van McLaren's Lando Norris die wijd ging.

Nadat hij de leiding kwijt was, kwam Max in de slipstream van Hamilton en sloot de Brit in de aanloop naar bocht zeven in. Hij viel aan met een beweging langs de binnenkant en Hamilton ging wijd. De Mercedes kwam weer aan de leiding en het incident was voor de steward aanleiding om een nader onderzoek in te stellen, maar de officials besloten dat een onderzoek niet nodig was.

De Brit begon vervolgens een gat te slaan naar Max, die al snel last kreeg van zijn zachte banden. Tegen ronde 13 had de Nederlander vijf seconden achterstand op zijn titelrivaal en klaagde hij dat zijn achterbanden echt pijn deden.

Dat was het teken voor de Nederlandse coureur om naar de pitstraat te gaan en in een stop van 2.1s nam hij de harde banden onder handen en kwam hij weer aan op P5 achter Norris. Hij kwam snel voorbij de McLaren en zette vervolgens de achtervolging in op Carlos Sainz.

Mercedes reageerde op Max' stop door Hamilton aan het eind van de 14e ronde uit te zetten en hij ging na een stop van 2.4s over op harde banden en kwam weer aan op P2, 11 seconden achter Checo. Max eiste al snel P3 op door Sainz met gemak van de baan te sturen, terwijl Hamilton Sergio begon in te halen.

De Mercedes-coureur verkleinde het gat in de volgende zes ronden en met DRS-ondersteuning viel hij aan op de pitstraat, waar hij de Mexicaan met ogenschijnlijk gemak passeerde. Checo liet zich echter niet zomaar uit het veld slaan en in de daaropvolgende DRS-zone reed hij de Brit weer voorbij om de leiding terug te veroveren.

Checo's briljante verdediging gaf Max de tijd om zijn achterstand op Hamilton weg te werken.  En toen de Mercedes Sergio in de volgende ronde eindelijk voorbij kon steken onder DRS, gaf Checo Max een snelle duw en schoof vervolgens opzij om Max opnieuw naar de tweede plaats achter Hamilton te laten rijden, terwijl beiden nu op harde banden reden.

Over zijn race zei Sergio Perez: "Allereerst ben ik ontzettend blij voor Max en voor dit Team, want ze hebben het hele jaar en al vele jaren zo hard gewerkt. Max verdient dit kampioenschap echt met het niveau waarop hij heeft gereden. Ik ben erg blij dat ik aan zijn titel kan bijdragen, hij is een geweldige teamgenoot en een geweldige kerel geweest, ik zou niet blijer voor hem kunnen zijn.

"Lewis had de race onder controle en Max zat er zo'n 10 seconden achter, dus ik ben heel blij dat ik iets heb kunnen doen om het resultaat te helpen. Ik reed op extreem oude banden, dus ik kon niet veel doen, maar het lukte me om een paar seconden van Lewis af te snoepen, wat cruciaal was en invloed had op de race.

"Je wilt je niet mengen in hun kampioenschap en hun strijd, ze hebben er zo hard voor gewerkt om op dit moment te zijn, maar dit is mijn team, ik deed dat voor mijn team en voor Max.

"Ik denk dat tweede eindigen vandaag mogelijk was voor mij met de manier waarop de race eindigde, maar ik moest opgeven omdat mijn auto er niet goed uitzag en het had kunnen eindigen met nog een safety car. Het is uiteindelijk jammer dat we de constructeurstitel niet hebben gepakt, maar ik ben ontzettend blij met het werk dat we dit seizoen hebben gedaan."

Naarmate de tweede stint vorderde, begon Hamilton langzaam afstand te nemen van Max en in ronde 33 had hij vijf seconden voorsprong op de Red Bull-coureur.

In de 33e ronde had hij vijf seconden voorsprong op de Red Bull-coureur. In ronde 36 veranderde de situatie echter toen Antonio Giovinazzi van Alfa Romeo met problemen aan de versnellingsbak aan de kant van de baan ging. De virtuele safety car werd ingezet en terwijl Hamilton buiten de baan bleef, riep het team Max snel naar binnen voor een nieuwe set harde banden. Checo moest ook pitten van de VSC en kwam als derde weer binnen.

Max kwam weer binnen met een achterstand van bijna 17 seconden op Hamilton en toen de baan op groen ging, begon de Red Bull-coureur de Mercedes te naderen met een snelheid van acht tienden van een seconde per ronde.
Maar naarmate de laatste stint vorderde, werd duidelijk dat het tempo op de nieuwe banden niet hoog genoeg zou zijn om Max dicht bij de Brit te brengen.

Met nog 10 ronden te gaan had hij 12 seconden achterstand op de Mercedes en kwam hij in tijdnood. Maar races zijn nooit voorbij tot ze voorbij zijn en in ronde 53 sloeg de slinger terug in de richting van Max.

Nicholas Latifi van Williams crashte en de safety car werd vrijgegeven. Max pitchte onmiddellijk en het team monteerde een set zachte banden terwijl Hamilton op de baan bleef. Het leek erop dat de race onder de safety car zou finishen, maar in ronde 57 besloot de wedstrijdleiding dat de vijf auto's op de baan tussen Hamilton en Verstappen zichzelf mochten lossen en dat de safety car zou komen om nog één ronde te racen.

En toen de baan op groen ging, viel Max meteen aan. Hij sloot Hamilton in de aanloop naar bocht vijf in en met een dappere duik aan de binnenkant eiste hij de leiding van de race op.

Hamilton vocht zich terug op het volgende rechte stuk, kwam naast de Nederlander en ging er bijna voorbij, maar Max hield de lijn vast, hield zijn zenuwen in bedwang en behield de leiding tot aan de finish en de geblokte vlag. De Formule 1 heeft een nieuwe wereldkampioen.

Over zijn kampioenschapsprestatie zei Max Verstappen: "Het voelt ongelooflijk om wereldkampioen te zijn en ik had me geen waanzinniger laatste race van het jaar kunnen wensen. Het was een beetje een rollercoaster, van het niet echt hebben van een kans om te winnen tot de laatste ronde, alles kwam samen, en we moesten gaan voor het.

"Ik bleef tegen mezelf zeggen, ik ga gewoon alles geven en dat heb ik gedaan tot het einde en dat is wat we deden. Natuurlijk, met die safety car herstart in de laatste ronde hadden we de versere banden, maar je moet nog steeds de move doen - gelukkig werkte het.

"Ik wil Checo heel erg bedanken, door zijn optreden vandaag heb ik het kampioenschap gewonnen, hij reed zich helemaal uit de naad voor dit Team. Vandaag liet precies zien wat geweldig teamwork is, hij is een geweldige teamgenoot.

"Mercedes won het constructeurskampioenschap en wij wonnen het rijderskampioenschap, dus het laat echt zien dat we het hele jaar door elkaar tot het uiterste hebben gepusht. Lewis is een geweldige coureur, daar is geen discussie over mogelijk. Natuurlijk hadden we onze momenten gedurende het seizoen, maar ik denk dat je weet dat we na alles een geweldige strijd hebben gehad dit seizoen en ik denk dat beide teams alles hebben gegeven."

Eerder dit jaar onthulde ExxonMobil een nieuwe generatie Mobil 1 RB16B-motorolie, speciaal ontwikkeld voor de Honda-krachtbron, naast een nieuwe Esso Synergy Race Fuel-upgrade in samenwerking met Red Bull Racing Honda en Honda Research and Development. 


Het gecombineerde pakket van Mobil 1-smering en Esso Synergy-racebrandstof draagt bij aan een maximale efficiëntie en betrouwbaarheid met compromisloze prestaties voor Max Verstappen's kampioenschapsseizoen.

 

 

Over de dramatische dag zei teambaas Christian Horner: "Ik zei dat er iets van de racegoden nodig zou zijn in de laatste tien ronden en godzijdank voor die safety car. Het is een geweldige competitie geweest dit seizoen en voor Max om het wereldkampioenschap te winnen, het gaat niet alleen om de race hier, het gaat om het hele jaar en hoe ongelooflijk en consistent hij is geweest als coureur.

"Alle lof ook voor Lewis, hij is het hele jaar een fenomenale tegenstander geweest en een groot wereldkampioen, hij is formidabel geweest en dat maakt het nog meer een monumentale prestatie om dit te winnen.

"Dit kampioenschap kwam neer op de laatste ronde en het was een goede strategie van het team om die pitstop te maken op de softset en toen was het aan Max om het te laten gebeuren, wat hij deed in typische Max-stijl. Ik schreeuwde vanaf bocht vijf de hele weg over het rechte stuk. Hij klaarde de klus. Ik ben zo trots op Max en het team voor wat we dit jaar hebben doorstaan en wat we hebben bereikt tegen een aantal felle en geweldige tegenstanders.

"Checo was de perfecte teamgenoot vandaag, wat hij deed om Lewis achter zich te houden, op totaal versleten banden, was gewoon super rijden. Zonder hem zou Max vandaag waarschijnlijk geen wereldkampioen zijn, het hele team voerde hun strategie uit, foutloos.

"Per saldo hebben we na 22 races dit wereldkampioenschap op de feiten geschreven. Ik wil ook graag Honda bedanken voor hun teamwork en steun in de afgelopen jaren. We zullen onze samenwerking op een andere manier voortzetten, maar we kijken ernaar uit om het succes voort te zetten."
 
In de titelstrijd van de teams eindigde Valtteri Bottas als zesde en ging Sergio Perez met pensioen, wat betekende dat Mercedes een record van achtste opeenvolgende constructeurskampioenschap klikte.

Het seizoen 2021 was een van de meest meeslepende van de afgelopen jaren en ExxonMobil richt zijn aandacht nu op 2022 om de strijd van Red Bull Racing Honda in de rijders- en constructeurstand te ondersteunen.

Over Mobil 1 in de motorsport

Racen is voor het merk Mobil de ultieme testomgeving om de technologie in ons assortiment oliën en smeermiddelen te verbeteren. Gedurende elk raceseizoen gaan onze geavanceerde producten aan het werk in raceauto's om hun prestaties en efficiëntie te helpen verbeteren. Mobil 1™ motoroliën zijn het smeermiddel bij uitstek voor vele van 's werelds top raceteams die deelnemen aan de meest veeleisende en populaire motorsport series in de wereld. De kennis die we opdoen door deze partnerships is een integraal onderdeel van de manier waarop onze wetenschappers en ingenieurs technologieën ontwikkelen en voortdurend de grenzen verleggen. 

Over Mobil 1

Mobil 1, 's werelds toonaangevende merk voor synthetische motorolie, beschikt over een anti-slijtagetechnologie die een betere prestatie levert dan onze conventionele motoroliën. Dankzij deze technologie voldoet Mobil 1 aan de strengste normen van autofabrikanten of overtreft deze zelfs en biedt het een uitzonderlijke bescherming tegen motorslijtage, zowel onder normale als zelfs onder de meest extreme omstandigheden. Mobil 1 vloeit snel bij extreme temperaturen om kritische motoronderdelen te beschermen en is ontworpen om de motorprestaties te maximaliseren en de levensduur van de motor te helpen verlengen.

 

Vorige Volgende →